Kurs: Kognitywna analiza mediów
Prowadzący kurs: dr Anna Jelec
Kategoria wiekowa: dorośli, szczególnie osoby na stanowiskach związanych z komunikacją
Liczba godzin: 10
Opis kursu (plik pdf):
Mówi się, że „pióro silniejsze jest od miecza”. Czy to prawda? Oczywiście nie dosłownie!- Pewne zjawiska językowe tłumaczą jednak nie tylko, jak nasze słowa kształtują świat, ale również w jaki sposób rozumiemy powiedzenia jak to powyżej. Ten kurs pozwoli uczestnikom i uczestniczkom zapoznać się z czterema zjawiskami językoznawczymi: ramą poznawczą, metaforą, metonimią i amalgamatem pojęciowym. Dowiedzą się o ich zastosowaniu w komunikacji; o tym, jak mogą zostać użyte i o tym, co przed nami ukrywają. Weźmiemy na warsztat artykuły z gazet, reklamy i wypowiedzi osobistości telewizyjnych. Dowiemy się jak i dlaczego nawet niewinne zmiany językowe mogą mieć potężny wpływ na odbiorcę komunikatu. Po odbyciu skróconego kursu językoznawstwa kognitywnego każdy z uczestników będzie w stanie krytycznym okiem spojrzeć na otaczające nas przekazy medialne.
Moduły:
- Czym się zajmuje językoznawstwo kognitywne
- Ramy poznawcze: czyli jaką historię opowiada nam tekst?
- Metafora i metonimia: kiedy zamiast jednego mówimy drugie
- Amalgamaty poznawcze: czyli językowe wszechświaty równoległe
- Projekt
Plan kursu:
- Dzień pierwszy 9:30 – 15:00 (w tym planowane przerwy na poczęstunek)
Teoria ram poznawczych + analiza ram - Dzień drugi 9:30 – 15:00 (w tym planowane przerwy na poczęstunek)
Teoria Metafory pojęciowej + ćwiczenia
Metonimia + ćwiczenia
Amalgamaty + ćwiczenia
Projektowanie metafor
Zajęcia są tak zaplanowane, że stanowią dwa kompletne moduły.
Opis kompetencji, które dostarcza kurs:
Umiejętność krytycznej analizy przekazu medialnego, politycznego i reklamowego
Opis narzędzi oceny pomiaru kompetencji:
Wykonanie projektu dot. analizy mediów